Skuter inwalidzki elektryczny – wybierz niezależność na co dzień!

Widok osoby poruszającej się na skuterze inwalidzkim stopniowo przestaje dziwić, choć dotąd pojazd ten kojarzyliśmy głównie z amerykańskich filmów. Napędzane elektrycznie trój- lub czterokołowe sprzęty tego typu doskonale służą jako środek lokomocji zarówno osobom niepełnosprawnym, jak i seniorom, zapewniając im większą niezależność. Co warto o nich wiedzieć? 

Skuter inwalidzki elektryczny – czym jest? 

Inwalidzki skuter elektryczny to połączenie tradycyjnego skutera z wózkiem inwalidzkim. Sterowany przy użyciu łatwego w obsłudze joysticka umożliwia stosunkowo szybkie pokonywanie sporych dystansów. Może poruszać się zarówno po chodnikach, jak i drogach publicznych bez konieczności posiadania specjalnych uprawnień. Dzięki temu wypad na spacer, po zakupy, do lekarza czy na spotkanie z bliskimi przestaje być problematyczny, nawet jeśli użytkownik – z racji choroby, otyłości czy podeszłego wieku – zmaga się z problemami z mobilnością. 

Sprawdź elektryczne skutery inwalidzkie dostępne na

Konstrukcja skutera gwarantuje stabilność i pełne bezpieczeństwo podróży, a dość duża moc silnika skraca czas potrzebny na przemieszczenie się po okolicy, także po nieutwardzonej nawierzchni. To nowoczesny środek lokomocji, dzięki któremu osoby niesprawne mogą zachować samodzielność i uczestniczyć w życiu towarzyskim, a dzięki temu – cieszyć się życiem mimo ograniczeń ruchowych. 

Co o korzystaniu ze skutera inwalidzkiego mówią przepisy? 

Obowiązujące w Polsce przepisy nie precyzują jednoznacznie zasad poruszania się elektrycznym skuterem inwalidzkim. Chociaż pojazdy tego typu stają się coraz bardziej popularne, ustawodawcy wyraźnie nie nadążają za postępem. 

W treści ustaw regulujących prawo drogowe możemy znaleźć jedynie informacje dotyczące osób poruszających się na tradycyjnych wózkach inwalidzkich, których konstrukcja uniemożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej tę, z którą porusza się pieszy. I właśnie tak jak pieszy traktowany jest użytkownik takiego pojazdu. Zdecydowanie nie można odnieść ich zatem do skuterów, które mogą osiągnąć prędkość nawet do 15 km/h (średnia prędkość pieszego została określona na 6 km/h). 

Uwagę zwraca w tym kontekście także rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, która dopuszcza poruszanie się wózków inwalidzkich napędzanych silnikiem pomocniczym po drogach publicznych, jednak mowa tu o silnikach spalinowych, podczas gdy skutery inwalidzkie wykorzystują akumulatory ładowane elektrycznie. 

Mimo tych niejasności przyjmuje się, że skutery mogą poruszać się zarówno po chodnikach, jak i po drogach publicznych. Wjazd na drogę jest jednak możliwy pod warunkiem, że sprzęt jest wyposażony w odpowiednie światła i kierunkowskazy. Skuterem nie powinno się jeździć po ścieżkach rowerowych. 

Skuter elektryczny inwalidzki – jak wybrać? 

Wiele osób w dalszym ciągu nie zdaje sobie z prawy z możliwości, jakie daje skuter elektryczny tego typu. Nie wie też, na jakie parametry należy zwrócić szczególną uwagę przed zakupem sprzętu. Do najważniejszych należą moc akumulatora oraz wymiary pojazdu.  

  • Moc akumulatorów – decyduje o maksymalnej prędkości i odległości, jaką skuter będzie mógł pokonać na jednym ładowaniu. Modele podstawowe pozwalają przejechać około 16 km z prędkością do 8 km/h, te bardziej zaawansowane – nawet 15 km z prędkością 15 km/h. 
  • Wymiary – są istotne zwłaszcza w perspektywie przewożenia i przechowywania skutera. Dostępne są mniejsze modele o wadze około 40 kg i długości do 110 cm, które można transportować np. a bagażniku auta (jednocześnie są one przeznaczone do poruszania się po „łatwych” powierzchniach, np. centrach handlowych czy chodnikach), ale znajdziemy też takie o masie 150 kg i długości 150 cm (te maszyny dobrze sprawdzą się na bardziej wymagających i nierównych nawierzchniach).

Warto przyjrzeć się również średnicy kół i systemowi amortyzacji (im trudniejszy teren planujemy przemierzać tym większe powinny być koła i lepsza amortyzacja), promień skrętu czy maksymalny udźwig (zazwyczaj wynosi on do 180 kg, ale jeśli zapotrzebowanie jest większe, należy poszukać mniej standardowego rozwiązania). 

W przypadku skutera inwalidzkiego elektrycznego cena waha się od kilku (za najprostsze modele „miejskie”) do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych (za modele terenowe). Na zakup skutera inwalidzkiego można otrzymać dofinansowanie ze środków PFRON w ramach programu Aktywny Samorząd. Termin naboru wniosków w 2021 roku mija 31 sierpnia. Wniosek wraz kompletem pozostałych dokumentów (m.in. orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności czy zaświadczeniem lekarskim potwierdzającym brak przeciwwskazań do prowadzenia pojazdu) można złożyć w formie tradycyjnej w ośrodku najbliższym miejsca zamieszkania lub przez internet na stronie www.sow.pfron.org.pl.